Gmina sprzedaje działki

Delegacja władz oświatowych z północnej Szwecji.


28 maja 2013 roku Gminę Igołomia-Wawrzeńczyce odwiedziła 17-osobowa delegacja władz oświatowych z północnej Szwecji. Osoby te reprezentowały gminy regionu Noobotten ze stolicąw Lulea, a niektórzy reprezentowali Uniwersytet w Lulea. Region ma pow. prawie 100.000 km2 (1/4 powierzchni Szwecji) i zajmuje krańce północne Szwecji. Zamieszkuje tam prawie 255.000 ludzi. Region ten obejmuje 14 gmin: Pajala, Övertornea, Överkalix, Boden, Kalix, Haparanda, Älvsbyn, Lulea, Pitea, Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur.

Osoby te są odpowiedzialne w Szwecji za poprawianie/ulepszanie funkcjonowania oświaty na tym terenie. Ze względu na duży obszar i rozproszenie miesjcowości, w każdej gminie jest conajmniej jedna osoba odpowiedzialna za poprawianie/ulepszanie oświaty na danym terenie (gminie). Można porównać ten system do naszego Kuratorium Oświaty, które ma jednak troszkę inne warunki pracy, więc inny system został zastosowany (rozproszony w terenie).

Gmina Igołomia-Wawrzeńczyce została wyróżniona zaproszeniem do projektu, które realizują tamtejsze władze oświatowe z racji dobrych kontaktów naszej Gminy z Gminą Boden. Uczniowie i nauczyciele naszego Gimnazjum w Wawrzeńczycach (lata 2007-2009), a potem także nauczyciele Przedszkola w Wawrzeńczycach (lata 2010-2012) realizowały międzynarodowe projekty wpółpracy ze swoimi odpowiednikami oświatowymi w tej gminie i z władzami Gminy Boden. Bardzo dobra i merytoryczna praca w ramach projektów z tamtejszymi placówkami zaowocowała wizytą roboczą gości temacie: Funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce na przykładzie Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce.
Ramowy program wizyty był następujący:

9.00 Funkcjonowanie zespołu placówek na przykładzie GCE w Wawrzeńczycach 10.00 - 13.00 spotkanie z dyrekotami szkół, kierownikiem GZEAS oraz Wójtem Gminy w Centrum Kultury i Promocji w Wawrzeńczycach 13.00 - 15.00 Funkcjonowanie zespołu placówek na przykładzie GCE w Igołomi
Nasi goście byli zachwyceni przebiegiem wizyty oraz rozwiązaniami organizacyjnymi stosowanymi w Polsce, a dotyczącymi usprawnianiu funkcjonowania systemu oświaty na danym terenie. Ciekawi także byli rozwiązań systemowych, które obowiązują w naszym Kraju od 1999 roku.

Norrbotten
Wstęp do konferencji przygotowali uczniowie Gimnazjum w Wawrzeńczycach, którzy z pomącą prezentacji multimedialnej, po angielsku opowiedzieli o swojej gminie i kraju, przekazując naszym gościom najważniejsze informacje. Ich prezentacja była bardzo ciepło przyjęta i nagrodzona oklaskami gości. Nasi uczniowie znakomicie poradzili sobie z komunikacją i biegle wypowiadali się po angielsku opisując kraj, gminę, szkołe swoją
Lista pytań i zagadnień zgłoszonych przez delegację szwedzką do dyskusji na spotkaniu samorządu Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce i dyrektorów placówek oświatowych z siedemnastoosobową grupą przedstawicieli władz oświatowych oraz Uniwersytetu w Lulea w Szwecji.

Kompetencje nauczycieli
- Jak odbywa się I czy są jakieś regulacje dotyczące dalszego kształcenia/dokształcania nauczycieli?
- Jak podzielony jest czas pracy nauczyciela na uczenie, planowanie, dokumentację itd? - System płac nauczycieli

System edukacji
- Praca w przedszkolu
- Praca w szkole podstawowej i gimnazjum
- Nauczyciele specjaliści
- Wymagania kwalifikacyjne dla nauczyciela w każdym etapie edukacyjnym?
- Jaka jest obecna sytuacja: łatwo/trudno wejść w ten system? (znaleźć pracę???)
- Jaka jest opinia społeczeństwa o nauczycielach? Wysoka/niska?

Praca na rzecz polepszenia jakości edukacji
- Kto odpowiada za rozwój szkoły?
- Jak radzimy sobie z ewaluacją? Rezultaty i postępy szkoły?
- Jakie są priorytety szkoły?
- Jaki panuje w szkole model prowadzenia dokumentacji? Czy jest ujednolicony dla całego kraju?
- Jak definjujecie pojęcie: Jakość w edukacji?
- Główne zmiany w polskich szkołach teraz i ostatnio?
Zarządzanie
- Jak zorganizowane jest zarządzanie administracją (szkoły??) w gminie?
- Czy są powiązania z organizacjami politycznymi?
- Jakie są główne obowiązki dyrektora ds oświaty?
- Jaki personel mu/jej pomaga?
- Jaki personel związany jest z dyrektorem?
- W jaki sposób dobierany jest personel - na podstawie potrzeb uczniów czy inaczej? Jak?
- Czy szkoły i kadra zorganizowani są w zespoły?
Jakość w edukacji?
- Czy istnieje jeden program nauczania dla całego kraju?
- Czy istnieją różnice w edukacji publicznej i prywatnej?
- Czy są jakieś szkoły wyspecjalizowane w konkretnym przedmiocie np. matematyce?
- Czy uczniowie w Polsce mają zagwarantowaną jakość w edukacji?
- Dyrektorzy w szkołach także uczą. Czy gwarantuje to rozwój pracy i polepszenie jakości pracy?
- Nauczyciele w klasach 1-3 szkoły podstawowej i później w klasach 4-6. Plusy i minusy.
- Jak pracujecie dla poprawy jakości edukacji?
System edukacji
- Opisz zmiany w systemie edukacji od 1990r.
- Opisz pracę na rzecz wdrożenia zmian w programie nauczania, systemie pracy szkoły od 1999/2000.
- Jaka jest wasza opinia na temat Piaget i Vigotsky? Czy w ogole bazujecie na którymś z nich?
- Czy tak jak w Szwecji oceniacie i stawiacie oceny uczniom za umiejętności czy za wiedzę/fakty?
- Czy zapewniacie lekcje w języku ojczystym?
Przedszkole
- Jak zorganizowana jest praca przedszkola?
- Czy jest obowiązkowe?
- Czy istnieje specjalny program nauczania w przedszkolu?
- Czy są jakieś pedagogiczne regulacje/wytyczne dla przedszkola?
- Współpraca między szkołą I rodzicami? Rodzice w radzie szkoły?
- Spotkania z rodzicami.
- Przepływ informacji między szkołą a domem? Co tydzień?


Powrót

Odwiedziło nas już: + Online: +